HÖKUMƏT İSTƏDİYİ VAXT QİYMƏTLƏRİ UCUZLAŞDIRA BİLƏR
24 may 2008 [06:24]
Azərbaycanda bütün sahələr üzrə qiymət bahalaşması
davam etməkdədir. Dörd ay ərzində inflyasiyanın
artım tempi 10,9 faizə çatıb. İstər yerli müstəqil
ekspertlər, istərsə də beynəlxalq maliyyə qurumları
ilin sonuna qədər inflyasiyanın 25-30 faiz ətrafında
olacağını bildirirlər. Ümumiyyətlə, 2008-ci il
qiymət artımı baxımından kifayət qədər ciddi il kimi
proqnozlaşdırılır. Ən çox bahalaşan isə ərzaq
məhsullarıdır.
Təkcə bu ilin yanvar-aprel aylarında ərzağın qiyməti
19,66 faiz qalxıb. Əhali, xüsusilə yoxsul təbəqə
inflyasiyanın təsirindən ciddi əziyyət çəkir.
Yaranmış vəziyyət vətəndaşlar arasında siyasi
hakimiyyətə qarşı narazılığı artırıb. Qarşıdan gələn
prezident seçkilərində hökumətin ən böyük rəqibi
xalqdır. Bu məsələ iqtidarı da narahat etməyə
başlayıb. Xəbər verdiyimiz kimi, prezidentin yanında
keçirilən gizli müşavirədə vəziyyətlə bağlı
müzakirələr aparılıb. Məlumatlara görə, qərara
alınıb ki, seçkilərə 2 ay qalmış (böyük ehtimalla
sentyabr ayından) benzinin, mazutun və qazın
qiyməti aşağı salınsın. Hökumət Nazirlər Kabineti
strukturunda, xüsusilə iqtisadi sferada ciddi
dəyişikliklər etməyi nəzərdə tutub.
Mövzu ətrafında söhbət etdiyimiz iqtisadçı ekspert
Vüqar Bayramov bildirdi ki, iqtisadi islahatlar uzun
müddətli prosesi əhatə edən fəaliyyətdir: “İqtisadi
islahatlar prezidentin fərmanı və ya hansısa
nazirliyin qərarı əsasında reallaşan iş deyil”.
Qiymətlərin aşağı salınmasına gəlincə, ekspert dedi
ki, iqtisadi islahatlardan fərqli olaraq
bahalaşmanın qarşısını almaq üçün vaxt məhdudiyyəti
yoxdur: “Hökumət istənilən vaxt qiymət artımına gedə
və ya əksinə, qiymətlərin azaldılmasını həyata
keçirə bilər. Xüsusilə benzinin, mazutun qiymətinin
ucuzlaşdırılması hökumətdən vaxt tələb etmir.
Hakimiyyət qısa müddətdə, hətta 4 gün ərzində
qiymətlərin endirilməsini həyata keçirə bilər.
Sadəcə, məsələ ondan ibarətdir ki, bütövlükdə
qiymətlərin azaldılmasının və ya tənzimlənməsinin
iqtisadi əsasları varmı? Ümumiyyətlə, hökumətin bu
addımı atması nə dərəcədə realdır?”
V.Bayramovun sözlərinə görə, neft ölkələrində
qiymətlər dünya bazar qiymətləri ilə
uyğunlaşdırılmır: “Hazırda ABŞ-da benzinin 1
litrinin qiyməti 1 dolları ötüb. Yalnız son 4 ildə
Amerikada benzinin 1 litrinin qiyməti təxminən 25
dəfə artıb. Bu, ABŞ üçün olduqca böyük rəqəmdir.
Çünki orada benzinin qiyməti həmişə aşağı olub.
Amerika benzin sektoruna daimi subsidiya həyata
keçirən dövlətdir. Yaxud Avropa Birliyi (AB)
ölkələrində benzinin 1 litrinin qiyməti 1 avro ilə 2
avro arasında dəyişir.
Praktiki olaraq, AB dövlətlərində benzinin
qiymətinin bahalaşması müşahidə edilir. Bu da təbii
ki, dünya bazarında neftin qiymətinin qalxması ilə
bağlıdır. Azərbaycan üçün spesifik olan məqam neft
ölkələrində qiymətlərin dünya bazar qiymətləri ilə
uyğunlaşdırılmamasıdır. Neft ölkələrində benzinin
qiyməti digər dövlətlərlə müqayisədə xeyli aşağı
olur. Məsələn, İranda benzin sektoruna ciddi şəkildə
subsidiyalar həyata keçirilir. Bunun nəticəsində
İranda benzinin 1 litrinin qiyməti dünya bazarı ilə
müqayisədə 15 dəfəyə yaxın aşağıdır. Nəticədə 1 litr
benzin İran vətəndaşının büdcəsində çox ciddi xərc
yaratmır. Neft ölkələrinin təcrübəsi göstərir ki,
benzinin qiymətinin dünya bazarı ilə
əlaqələndirilməməsi imkanları var".
V.Bayramovun sözlərinə görə, beynəlxalq maliyyə
qurumları belə qiymət endirimlərinin tərəfdarı
deyillər: “Hesab edirəm ki, enerjidaşıyıcılarının
qiymətinin endirilməsi müqabilində Avropa Birliyi və
Amerikada olduğu kimi, vətəndaşların orta aylıq
məvaciblərinin artırılması və bütövlükdə insanların
varlanmasına nail olmaq daha məqsədəuyğundur.
Benzinin və ya qazın qiymətinin aşağı salınması və
ya pulsuz olması uzun müddəti əhatə edən proses
deyil. Eyni zamanda bunu strateji, düşünülmüş addım
kimi də qiymətləndirmək olmur. Sadəcə, müəyyən
məqsədlərə xidmət edir. Fikrimcə, vətəndaşların
əməkhaqlarının artırılması daha uzunmüddətli,
strateji əhəmiyyət daşıyır. Bu halda hətta gələcəkdə
tənzimlənən qiymətlər dünya bazar qiymətləri
səviyyəsində olanda belə, vətəndaşlar üçün ciddi
problem yaratmayacaq. Əgər hazırda orta aylıq
əməkhaqqı 140 manat təşkil edirsə və ya
vətəndaşların böyük qismi bundan aşağı maaş alırsa,
benzinin qiymətinin 2 dəfə azaldılması onların
sosial vəziyyətinə ciddi təsir göstərməyəcək. Onu da
nəzərə almaq lazımdır ki, bu gün ölkə
vətəndaşlarının əksəriyyətinin avtomobili yoxdur”.
İqtisadçı hesab edir ki, hökumət qazın qiymətinin
endirilməsi yönündə qərar verərsə, bununla yanaşı
köhnə borcların silinməsini və ya bağışlanması
addımını da atmalıdır: “Enerji sektorunun dövlət
büdcəsinə olan borclarının həcmi 2,7 milyard manata
çatıb. Bu borcların böyük hissəsini işıq və digər
kommunal borclar təşkil edir. Əgər hökumət əhalinin
sosial vəziyyətini yaxşılaşdırmaq istiqamətində
addımlara gedirsə, o zaman vaxtı keçmiş borcları
bağışlaması olduqca vacibdir”.
V.Bayramov ölkədə benzinin və digər enerji
vasitələrinin qiymətinin endrilməsinə zəmin olduğunu
düşünür. Onun fikrincə, bunun üçün Azərbaycanın
kifayət qədər maliyyə resursu var.
L.ƏLİYEVA
/yeni musavat/ |