|
|
|
Sahibkarların fəaliyyətinə yersiz müdaxilələr
sahibkarlığın inkişafını tormuzlayır

Vüqar Bayramov: “Sahibkarların işinə yersiz
müdaxilələrə son qoyulması ilə bağlı prezident
fərmanına ehtiyac var “
Ölkə başçısı İlham Əliyevin dövlət strukturlarına
sahibkarların işinə yersiz müdaxilələrinə son
qoymaları barədə xəbərdarlığı müzakirə mövzusu
olaraq qalır. Xatırladaq ki, İ.Əliyev məlum bəyanatı
Bakı Bisnez Mərkəzində keçirilən "Regionların
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nın
icrasına həsr olunan konfransda verib. Azərbaycanın
iqtisadi imkanlarının getdikcə genişləndiyini
vurğulayan prezident bildirib ki, sahibkarlara
dövlət dəstəyi artırılmalı və onların işinə əsassız
müdaxilələrə son qoyulmalıdır. O həmçinin deyib ki,
icra orqanları sahibkarlara kömək etməlidirlər.
Onların işinə qarışmamalıdırlar. Dövlət strukturları
yersiz yoxlamaları dayandırmalıdır: “Buna ehtiyac
yoxdur, artıq Azərbaycanda iqtisadi islahatlar
sahəsində böyük işlər görülüb, biz şəffaflığa nail
ola bilmişik. Belə
olan halda yersiz yoxlamalar, müdaxilələr
əsassızdır. Buna son qoyulmalıdır. Əlbəttə ki,
sahibkarlar dövlət və xalq qarşısında öz vəzifə
borclarını şərəflə yerinə yetirməli, vergiləri
vaxtı-vaxtında ödəməlidir”.
Nəzərə çatdıraq ki, bu gün doğurdan da dövlət
strukturlarının sahibkarların fəaliyyətinə
müdaxiləsi özəl sektorun inkişafına mane olan
başlıca amillərdəndir. Belə ki, ayrı-ayrı mərkəzi və
yerli icra hakimiyyəti, vergi, gömrük,
hüquq-mühafizə və sanitar-epidemioloji xidmət
orqanları sahibkarların işinə yerli-yersiz
müdaxilələr edirlər. İş məhkəmə çəkişməsi
səviyyəsinə qədər gedib çatdıqda isə iqtisadi
mübahisələrin həllində süründürməçiliyə yol verilir,
qeyri-obyektiv qərarlar qəbul olunur.
İqtisadi və Sosial İnkişaf Mərkəzinin rəhbəri Vüqar
Bayramov hesab edir ki, müdaxilələrin qarşısını
almaq məqsədi ilə prezident tərəfindən növbəti
fərmanın verilməsinə ehtiyac var: “Bir tərəfdən
qlobal maliyyə böhranı sahibkarların sahibkarlıq
fəaliyyəti ilə məşğul olmaq imkanını məhdudlaşdırıb,
digər tərəfdən isə müdaxilələrin qalması, bəzi
hallarda artması onların fəaliyyət göstərməsinə,
eləcə də fəaliyyətlərini genişləndirməsinə imkan
vermir. Monitorinqlərimiz də göstərir ki, qlobal
maliyyə böhranı başladıqdan sonra sahibkarlıq
subyektlərinin fəaliyyətinə müdaxilələr artıb”.
Vüqar Bayramov bildirib ki, sahibkarlığın inkişafına
mane olan bürokratik əngəllərin, müdaxilələrin
qarşısının alınması haqqında hüqüqi sənəd, yəni
fərman sonuncu dəfə 2002-ci ilın 28 sentyabrında
imzalanıb. Düzdür, bundan əvvəl də prezidentin
«İstehsalat, xidmət, maliyyə-kredit fəaliyyətinə
dövlət nəzarətinin qaydaya salınması və əsassız
yoxlamaların qadağan edilməsi barədə» 1996-cı il 17
iyun tarixli 463 nömrəli və «Dövlət nəzarəti
sisteminin təkmilləşdirilməsi və sahibkarlığın
inkişafı sahəsində süni maneələrin aradan
qaldırılması haqqında» 1999-cu il 7 yanvar tarixli
69 nömrəli fərmanları, o cümlədən 1997-ci il 24 iyun
tarixli 610 nömrəli fərmanı ilə təsdiq edilmiş
«Azərbaycan Respublikasında kiçik və orta
sahibkarlığa dövlət köməyi proqramı (1997-2000-ci
illər)» olub. Lakin 2002-ci ildə verilən fərmanda
müdaxilələrin aradan qaldırılması üçün konkret
müddəalar nəzərdə tutulurdu. Məsələn, həmin sənədə
əsasən Daxili İşlər Nazirliyinin İqtisadiyyatda
Cinayətkarlıqla Mübarizə İdarəsi ləğv edildi. Rabitə
Nazirliyinə, Səhiyyə Nazirliyinə və digər aidiyyəti
mərkəzi icra hakimiyyəti orqanlarının rəhbərlərinə
bu qurumlar tərəfindən aparılan qanunsuz yoxlamaları
və sahibkarlara törədilən maneələri aradan qaldırmaq
tapşırıldı.
Ekspertin sözlərinə görə, sahibkarlıq subyektlərinin
fəaliyyətinə müdaxilələrin artması səbəbindən əvəllər
sahibkarlıqla məşğul olanlar arasında 2009-cu ildə
fəaliyyətlərini dayandıranlar olub: “Respublikanin
şimal bölgəsində apardığımız monitorinqlər göstərir
ki, kənd təsərrüfatında çalışan sahibkarlıq
subyektlərinin xərclərinin təxminən 3\1, yəni 30
faizindən artığını onların fəailiyyətinə yaradılan
yersiz müdaxilələr nəticəsində yaranan qeyri-rəsmi
ödənişlər təşkil edir. Bu ödənişlərin bir qismi
hüquq mühafizə orqanlarına, dıgər qismi yerli icra
orqanlarına, eləcə də dövlət qurumlarına çatır.
Praktiki olaraq,yersiz müdaxilələr sahibkarlıq
subyektlərinin xərclərinin artmasına gətirib çıxarır.
Eyni zamanda onların işləmək imkanlarını
məhdudlaşdırır. Azərbaycanda sahibkarlıq
subyektlərinin fəaliyyətinə müdaxilələrin başqa
dövlətlərlə, MDB ölkələri ilə müqasədə spesifikasi
bizdə qeyri-rəsmi ödənişlər və ya rüşvəti əksər hallarda
sahibkarlıq subyektinın öz işini keçirmək, hər hansı
işı tezləşdirmək istədiyi üçün verməsindən ibarətdir.
Bəzən isə qeyri-rəsmi ödənişi ona görə edilir ki,
dövlət qurumu və ya icra hakimiyyəti orqanı
sahibkarın işinə müdaxilə etməsin. Bölgələrdə hüquq
mühafizə orqanlarına qeyri-rəsmi ödənişlərin
edilməsi heç də sahibkarlıq subyektinin öz işini
reallaşdırmaq və ya prosesi sürətləndirmək məqsədi
ilə bağlı deyil.Sadəcə bunu o səbəbdən edirlər ki,
hüquq mühafizə orqanları onların işinə müdaxilə
etməsinlər”.
Mütəxəsssis deyir ki, paytaxtda problem daha
böyükdür:” Nəzərə alsaq ki, qlobal maliyyə
böhranının 2010-cu ildə də davam etməsi gözlənilir
və bunun nəticəsində sahibkarlıq subyektlərinin öz
fəaliyyətlərini genişləndirmək imkanları məhdud
olacaq, yəni manatın möhkəmlənməsi ilə qonşu
ölkələrdə devalvasiya proseslərinin getməsi
nəticəsində ixracla məşğul olan sahibkarlıq
subyektlərinin ixrac imkanları məhdudlaşıb,
qanunsuz müdaxilələrin aradan qaldırılması üçün
prezident tərəfindən fərman imzalanmasına ehtiyac
var”.
V. Bayramov bilidirir ki, sahibkarların fəaliyyətinə
qanunsuz müdaxilələrin aradan qaldırılması üçün hər
bir dövlət qurumu –Maliyyə Nazirliyi, İqtisadi
İnkişaf Nazirliyi, Vergilər Nazirliyi, Daxili İşlər
Nazirliyi, Rabitə Nazirliyi, Səhiyyə Nazirliyi o
cümlədən Dövlər Gömrük Komitəsi üzrə konkret
vəzifələr müəyyənləşdirilməlidir: “Qurumlar üzrə
sahibkarlara qarşı müdaxilələri aradan qaldırmaq
istiqamətində konkret tapşırıqlar qeyd olunmalıdır”.
Ekspert hesab edir ki, sahibkarlara qarşı
madaxilələrin aradan qaldırılması üçün hüqüqi
bazanın möhkəmləndirmək üçün müəyyən
qanunuvericilik aktlarına dəyişikliklər də vacibdir:
“Sahibkarlıq fəaliyyətinə lisenziya verən, nəzarət
edən qurumların yanında qaynar xətlərin fəaliyyəti o
qədər də səmərəli deyil. Adətən bölüşdürücü
qurumlarda, komitələrdə olan qaynar xətlərə edilən
mürtacıətlər bir sıra hallarda cavabsız qalır. Yəni,
hər hansı nazirliyə onunu əməkdaşından şıkayət
olunursa bu cavabsız qalır. Amma Nazirlər Kabineti
üst qurumdur. Nazirlər Kabinetinin yanında qaynar
xəttin yaradılması daha səmərəli olar.
Bundan əlavə görülməli tədbirlərdən biri də səyyar
vergi yoxlamalarının 2010-cu ilin sonunadək təxirə
salınması olmalıdır. Çünki, 2009-cu ilin yekunları
göstərir ki, bir sıra sahibkarlıq subyektləri ötən
ili heç də uğurla başa vurmayıblar. İqtisadi İnkişaf
Nazirliyi süni qiymət artımlarına qarşı uğurlu
mübarizə aparsa da bu qurumun yanında fəaliyyət
göstərən Sahibkarlara Kömək Milli Fondunun
kreditlərin bölüşdürülməsi prosesinı şəffaf həyata
keçıirməsi üçün tədbirlər hazırlanmalıdır.
Kreditlərin şəffaf bölüşdürülməməsi sahibkarlığın
inkişafını stimullaşdırmır. Dövlət Gömrük Komitəsi
gömrük orqanları tərəfindən sahibkarlıq fəaliyyətinə
qanunsuz müdaxilə hallarına son qoyulması təmin
olunmalıdır. O cümlədən məhkəmələrə iqtisadi və
sahibkarlıq fəaliyyətinə dair mübahisələrin həlli
ilə bağlı qərarların qəbulunda qanunun aliliyini
təmin etmək, mübahisələrin baxılmasında
süründürməçilik hallarına yol verməmək tövsiyyə
edilməlidir.
|